Belangrijke wijziging rondom registratieproces eMSP-platform Last Mile Solutions
Last Mile Solutions ziet een duidelijke toename in identiteitsfraude binnen haar eMSP-platform (
electronic Mobility Service Provider).
Een eMPS-platform wordt gebruikt in de e-mobiliteitssector, zoals elektrische voertuigen en laadstations. Hiermee krijgt Dutch Charge toegang tot de laadstations voor EV’s. Dit platform biedt onder andere de functies zoals het beheren van laadbeurten en het verstrekken van informatie over de laadstations.
In het afgelopen jaar zijn er meerdere frauduleuze incidenten vastgesteld waarbij schadeposten opliepen tot wel €25.000 per geval. De fraude betreft vaak vervalste of niet-overeenkomende e-mailadressen, namen, adressen, bankgegevens en btw-nummers.
Om verdere financiële risico’s voor ons als aanbieder én voor Last Mile Solutions te beperken, worden er per donderdag 1 mei 2025 nieuwe maatregelen ingevoerd.
Automatische validatie bij registratie wordt stopgezet
Vanaf deze datum worden nieuwe gebruikers niet langer automatisch geverifieerd na hun registratie. Het is voortaan noodzakelijk om de identiteit van een nieuwe gebruiker handmatig te controleren voordat hun account geactiveerd wordt.
Dit betekent dat eMSP-partners zélf verantwoordelijk zijn voor het controleren en goedkeuren van nieuwe klanten. Let op: bij fraudegevallen waarbij de identiteit niet is geverifieerd, blijft de partner mede aansprakelijk voor de financiële schade.
Hoe werkt de nieuwe verificatieprocedure?
Wanneer een nieuwe klant zich registreert, ontvangt u hiervan een melding op het platform.
Via deze melding krijgen wij toegang tot de persoonsgegevens van de klant, waarna we:
•de gegevens controleren,
•en bij akkoord het account kunt activeren.
Deze extra stap sluit aan bij de Know Your Customer (KYC)-richtlijnen en is in lijn met de Anti-Money Laundering (AML)-wetgeving. Zo worden malafide registraties en transacties in de toekomst beter voorkomen.